luni, 3 noiembrie 2008

L'aîné des Ferchaux

serialul Melville continua -sau abia a inceput ? Mai am de recuperat Leon Morin, pretre, La silence de la Mer si Les enfants terribles (care e mai mult Cocteau),
dar am terminat cu thrillerele si polar-urile lui.
L'aîné des Ferchaux din 1963 e adaptarea romanului lui Georges Simenon cu Jean-Paul Belmondo si Charles Vanel.

Vanel este bancherul Ferchaux (titlul inseamna literalmente "Mezinul Ferchaux"), care trebuie s-o ia la fuga inainte de a fi arestat. Si isi alege ca secretar pe tinarul Michel Maudet (JPB). Acesta e un boxer semivagabond si escroc, care in curind incepe sa aibe un atu peste seniorul subred Vanel. Relatia dintre ei aminteste de Servitorul lui Harold Pinter,pus pe film de Jospeh Losey. E si un tip de realatie tata-fiu dar intervine ceva mai pervers, legat de banii lui Frechaux si descompunerea lui morala si fizica.
Muzica excelenta de Georges Delerue (cu un touch care aduce a John Barry la primele Bond-uri),

filmari in locatie in America, in New York, si de-a lungul ei pina la New Orleans,
o scena inedita care-l implica pe Frank Sinatra !!! Inceputul cu meciul de box s-ar putea sa fi fost citat de John Woo la Broken Arrow, oricum seamana, tot genericul printre corzi. Imagine pe ecran lat (2.35.1-Francoscope) de Henri Decae, interioare filmate la studiouruile Jenner ale lui Melville din suburbiile Parisului, asistent de regie Yves Boisset. Titluri alternative, Magnet of Doom, Lo Sciacallo si Un jeune homme honorable ! Cu o nuanta de neimplinire, nesatisfacatoare, cu un final ciudat si abrupt, filmul ramine cel putin o ciudatenie in filmografia lui Melville, care lucrase cu Belmondo inainte la Le Doulos si Leon Morin, pretre.

Interesanta viziunea sa despre America, tara care l-a inspirat, prezentata inainte in Deux Hommes en Manhattan (1959). Am vazut prin 2003 remakeul pentru TV, intitulat tot L'aîné des Ferchaux (2001). Modernizat, aici Belmondo este Ferchaux si Samy Naceri este tinarul "secretar". Si se duc intr-o tara africana, nu in America. Acesta dureaza 3 ore si a aparut si pe dvd la noi, dar nu l-am cumparat. Dvd-ul la L'aîné des Ferchaux al lui Melville l-am vazut prim oara in Germania (Die Millionen eines Gehetzten, numarul 79 din seria cinematecii lor

dar avea hard titles in Deutsch si l-am lasat in magazin. Acum am vazut o copie Ok frantuzeasca de la Rene Chateau, sa speram ca cei de la Criterion vor continua seria Melville si vor scoate un print nou, si cu extra-uri. N-am deocamdata idee cit de fidel e filmul fata de romanul adaptat, stiu doar ca Tavernier s-a certat cu Melville cind i-a spus ca nu i-a placut, si M. n-a mai vorbit cu el citiva ani pina ce l-a sunat sa fie publicist la Le Deuxieme Souffle (din interviul lui T. pe dvd-ul la Deuxieme Souffle).

"I am careful never to be realistic.… What I do is false. Always.”
J.P. Melville

trei 1/4 din cinci, sau 6 1/2 din 10

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu