luni, 25 aprilie 2011

The Russia House (1990)

"This is about honor and not idelogy"
Cred ca cel mai frumos lucru din The Russia House este muzica, o imbinare perfecta de est si vest, de jazz si duduk (primul score care foloseste acest instrument, sau cel putin primul pe care l-am auzit eu-in loc de tambal, sitar, sau alte instrumente exotice). Muzica lui Jerry Goldmith exprima emotia unei iubiri dramatice, in linia lui Dr. Jivago si imbina cle 2 lumi diferite, reprezentate de romance-ul dintre Blair-Sean Connery, si Katya, Michelle Pfeiffer, in Perestroika, pe fundalul unei povesti de spionaj imaginate de John le Carré in 1989 si ecranizata de australianul Fred Schepisi in 1990 (Carré a co-scris scenariul, alaturi de Tom Stoppard). E al doilea film filmat in Rusia de un studio american (dupa Red Heat-1988), extrem de turistic, prin cele mai frumoase locatii din Moscova si St. Petersburg (pe atunci inca Leningrad).

Am vazut prima data filmul in 1992 pe video, l-am revazut pe dvd acum 2 ani si m-a emotionat, am dat pe tvr2 asta seara si am ramas pe el (no commercials si nothing interresting on HBO si TNT helped). Connery e impecabil, si foloseste si saxofonul in pauzele sale Harry Palmer-esti de jazz, combinate cu bautul stil Richard Burton-esc din The Spy Who came from the Cold. E un Carré cald, neobisnuit, probabil inspirat de deschiderea zidurilor, si oarecum optimist fata de alte jocuri mai murdare din bibliografia lui. Ajutat si faptul ca protagonistul, Blair Barley, nu e spion si publicist, batriior, betivan si invins de viata, cu toate iluziile pierdute. E un romance adult care se consuma pe muzica lui Goldsmith, cel mai pregnat element al filmului ! Mai aproape de White Nights al lui Taylor Hackford, decit de Tinker, tailor, Soldier, Spy ! Imi place mult finalul din Lisabona, apartamentul renovat de Barley si pianul care completeaza saxofonul si apoi solo de saxofon. Branford Marsalis-soprano sax, Michael Lang -pian si John Patitucci la bass.

Film de Craciun (a iesit de Craciun in 1990), re-vazut de Paste !

Roluri secundare briliante, Klaus Maria Brandauer e fizicianul cu alias Dante, Edward Fox e contactul britanic, Roy Scheider, J.T. Walsh si John Mahoney sunt CIA, iar regizorul Ken Russell apare ca o vulpe batrina din MI6. Titlul vine de la sectiunea MI6 care se ocupa de URSS la acea data. Cronicile americane au fost rezervate, ca si receptia de atunci, Pfeiffer a fost nominalizata la un Glob de Aur- filmul a fost si la Berlinale in competie-e un film prea european ca sensibilitate si era prea proaspat Razboiul Rece la acea data, se tine bine azi, si poate fi incadrat mai mult in zona film de dragoste decit thriller de spionaj.
8 din 10 ! 4 din 5 !

XX-intreg filmul poate fi vazut pe youtube !!!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu