sâmbătă, 30 ianuarie 2016

Top 10 soundtrackuri 2015 ALDM

Top 10 soundtrackuri 2015 -din nou extins si editat din Cinemapul de iarna (dec. 2015), topul meu de soundtrackuri. anul asta am separat fata de albume
1. The Man From U.N.C.L.E.-Daniel Pemberton
Colaboratorul lui Ridley Scott la The Counselor / Avocatul a compus un soundtrack pastișă care însă depășește genul, influențat de muzica anilor 60 și bazat pe flaut ca instrument principal. Ca și cu Ian Anderson de la Jethro Tull s-ar fi apucat să facă muzică de film. Extrem de rock, pop, funky, jazzy, cu flaut, chitări, orgă Hammond, țambal, percuții diverse. Un cor de coioți ca la westernurile lui Morricone (Bring You Down) sau atmosfera de suspans spaghetti (The Red Mist), sound-ul lui John Barry la James Bond sau Harry Palmer, piese mulate pe atmosfera anilor 60 și pe locația italiană (look-ul filmului inspirat de filmele perioadei, de la La Dolce Vita la Diabolik) fiecare piesă e un regal, o mini-bijuterie sonoră, care poate sta pe picioarele sale, plus piese excelent alese, revelația absolută fiind brazilianul Tom Ze cu Jimmy, Renda Se (Ze, alături de Valdez), în portugheză, un cântec pe care dacă îl asculți e atăt de ciudat, prima dată crezi că e dintr-un musical Indian de Bollywood…cu un ritm infernal și influențe de samba. Și Nina Simone -Taking Care of Business (pe genericul final), Roberta Flack -Compared to What, Louis Prima -Five Months, 3 weeks, 2 days, Peppino Gagliardi - Che Vuole Questa Musica Stasera, Luigi Tenco - Il Mio Regno . Muzica e MULT mai bună decît filmul și merge ascultată și separat !

2. Mad Max-Fury Road –Tom Holkenborg
Junkie XL, DJ-ul olandez, orchestrator și colaborator al lui Hans Zimmer semnează cu numele său o coloană sonoră plină de adrenalină și ultra-dramatică, care alături de imaginea ultrakinetică și montajul virtuoz crește calitatea filmului . Un score epic de școală Zimmer, dar ucenicul își depășește maestrul. Un aranjament de corzi/coarde, ca un semnal, extrem de dramatic și amenințător parcurge tot filmul. Crescendouri asendente, paroxistice, folosirea chitării și percuțiilor, tobele de pe camion, ca muzică incidentală, tribală, chitara heavy/ speed metal Ca un țipăt, (cu Doof Warrior, v. piesa Chapter Doof) dau tonalitatea unui ultim show rock, post-apocaliptic. Simți benzina care arde și pedala apăsată la maxim pe accelerator. Funcționează mult mai bine în film, decît în afara lui, audiția poate devin prea apăsătoare, parcă îți vine să te duci la război !
Nici un cîntec în lumea lui Mad Max. Un clasic !

3. The Hateful Eight, prima partitură muzicală a lui Ennio Morricone (87 de ani) la un film de Tarantino . Pînă cum acesta s-a folosit doar de smaplere, un soi de temp music, adică piese compuse de Morricone pentru alte filme, majoritea din anii 60. E totodată prima muzică compusă de Morricone la un western în 40 de ani ! Iata-l cum dirijeaza orchestra aici

4. Mission: Impossible Rogue Nation –Joe Kraemer
Compozitoul lui Christopher McQuarrie –a lucrat cu el de la The Way of The Gun, încearcă să facă ceva clasic, cît mai spre Lalo Schifrin, creatorul muzicii originale la serialul Misiune: Imposibilă. Scena de la opera din Viena are ceva de Hitchcock și Bernard Herrmann, muzica funcționează excelent în film, dar nu e de mare efect dacă o asculți separat.

5. Chappie -Hans Zimmer, Steve Mazzaro & Andrew Kawczynski)
Un film cel puțin ciudățel al sud-africanului Neil Blomekamp (District 9, Elysium) care îi are în distribuție pe conaționalii săi de la trupa țăcănită techno punk The Antwort (cu hitul I Am a Ninja). Zimmer și-a ales 2 noi colaboratori din orchestratorii săi, pe care să îi crediteze, Steve Mazzaro (Bullet to the Head) și Andrew Kawczynski (Penny Dreadful). Extrem de electronic, clapele au un sound de Vangelis.

6. Spectre –Thomas Newman
Mult reciclat din score-ul la Skyfall, al doilea Bond pentru Thomas Newman, colaboaratorul fidel al lui Sam Mendes, nominalizat de 12 ori la premiul Oscar ! Tema Zilei Morților, plus percuția în secvența de început, chapeau ! Teme romantice (Maroc), care aduc aminte de orchestrațiile lui John Barry. Minus mare de tot, piesa de pe generic, Writings on the Wall a lui Sam Smith, care este de-a dreptul grețoasă. Varianta orchestrală apare pe soundtrack și nu e așa rea, deci de vină e vocea lui Smith, știu că piesa a fost numărul unu în topul UK (prima vreodată la Bond, cum e posibil !!?)
7. Black Mass-Tom Holkenborg.
Incredibil cît de diferit sună muzica la biopicul lui Whitey Bulger, față de sound-ul lui Mad Max (Holkenborg a mai avut un soundtrack intersant pe ecrane anul acesta, la filmul de acțiune cu răzbunare, Run All Night/Urmărit în noapte, cu Liam Neeson. Alămuri, influențe jazzy, inspirate din epocă și din filmele de acest gen (Serpico, The Friends of Eddie Coyle, filera Scorsese: Mean Streets, Goodfellas, The Departed). Plus o mulțime de piese din epocă, Fleetwod Mac, Rolling Stones, Gregg Allman, Animals, Joe Walsh și Blondie.

8. Sicario – Jóhann Jóhannsson
Extrem de atmosferică și amenințătoare, ca de film horror și un pulse beat-muzica islandezului nominalizat la Oscar anul trecut și premiat cu globul de Aur pentru The Theory of Everything /Teoria întregului, biopicul despre Stephen Hawkwing. Dennis Villeneuve a lucrat anterior cu el la Prisoners (2013).
9. Bridge of Spies-Thomas Newman

10. Inside Out- Michael Giacchino
Toată sarabanda sentimentelor și emoțiilor unei fetițe din uluitorul desen animat Pixar ! Giacchino (Lost) a mai făcut muzică excelentă de desene, de la The Incredibles la Ratatouille și Up.

Dezamăgiri, muzica la Marțianul (Harry Gregson-Williams) și alegerea facilă de soundtrack cu piese disco facile.


Audiții cât mai plăcute pe 2016 !

Alin Ludu Dumbravă

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu